3: Statusmeldinger og liveoppdateringer blir lest opp av skjermlesere
Ingen av de undersøkte e-handelsnettsidene oppfylte kravet knyttet til statusmeldinger.
Hvorfor er dette viktig?
Det er av stor viktighet for alle brukere å motta informasjon ved endring på nettsiden. Dette er spesielt viktig for brukere som ikke ser grensesnittet og som er avhengige av skjermlesere.
En vanlig måte for å imøtekomme dette er implementering av såkalte live-områder, som automatisk leser opp det oppdaterte innholdet for skjermleserbrukere. Dette sikrer at skjermleseren gir kontinuerlig informasjon til brukeren, for eksempel når noe legges til i handlekurven eller det oppstår en feilmelding på siden.
Testede krav fra WCAG 2.1
- 4.1.3 Status Messages (AA)
Resultater
0 % av nettsidene oppfylte kravet knyttet til statusmeldinger17 ikke godkjente0 godkjente3 ikke aktuelle
Samtlige undersøkte nettsider som inneholder dynamiske endringer av sidens innhold, mislyktes med å formidle disse endringene til skjermlesere.
For eksempel oppstår det en utfordring når det gjelder gjennomføringen av søk, hvor informasjonen om søkeresultatet ikke blir gjengitt for skjermlesere.
Dette resulterer i at brukere av skjermlesere ikke får bekreftelse på utførte handlinger eller beskjed om eventuelle feil som kan oppstå.
Eksempler på problemer
0 av nettsidene mislykkes i å gi tilbakemelding når en vare legges til i handlekurven20 ikke godkjente0 godkjente
Ingen av de undersøkte nettsidene gir skjermleserbrukere tilbakemelding når en vare legges til i handlekurven. Dette skaper vanskeligheter for brukeren i å forstå hva som skjer på nettsiden.
- 4.1.3 Status Messages (AA)
Vil du vite statusen for universell utforming for din app eller nettside?
Ta kontakt med oss, så avtaler vi et uforpliktende møte og gjennomfører en live-gjennomgang.