Hopp til innholdet

E-handel må møte krav til universell utforming for å kunne brukes av alle

Elsa Kristensen, IllustrasjonSaja Andersson, Illustrasjon
Elsa Kristensen & Saja Andersson

Lesetid 5 minutter

Artikkel

E-handel er et godt alternativ til å handle fysisk i butikk, men god universell utforming er avgjørende for at nettbutikker skal kunne brukes av alle.

Som følge av pandemien har e-handel fått en betydelig oppsving. Å tilby flere alternativer for å handle nødvendige varer er et skritt mot et mer inkluderende samfunn.

Mennesker som ikke er komfortable med digital teknologi kan velge å handle direkte i butikken. For andre som møter fysiske hindringer i hverdagen gir e-handel muligheten til å kjøpe varene digitalt og kan handle i ro og fred.

Dessverre er mange nettbutikker for dårlig universelt utformet til at det siste er en realitet.

I denne artikkelen skal vi møte Sara og Kasper, som dessverre opplever frustrerende hindringer når de prøver å handle på nett.

Sørg for at nettstedet ditt er tilrettelagt for skjermlesere

Illustrasjon av en ung kvinne som har på seg briller med mørkt glass.

Sara er 26 år gammel og er sterkt svaksynt. Hun bruker en hjelpemiddelteknologi kalt skjermleser – en programvare som tolker det synlige innholdet på en skjerm til opplesning eller blindeskrift.

Sara kan få tilgang til samme informasjon som seende brukere på nettet, så lenge nettsiden er laget for å fungere med skjermleseren.

Dessverre opplever Sara at nettsider ofte mangler gode beskrivelser av bilder. Det er spesielt problematisk når hun vil handle i nettbutikker, der forståelse av produktene er viktig for å avklare hva hun ønsker å kjøpe.

Sara opplever også usikkerhet når hun ikke får tilbakemeldinger på handlingene sine underveis. I verste fall at hun ikke kan fullføre et kjøp, og må løse behovene sine på en annen måte.

Sørg for at nettstedet er tilpasset for å kunne navigere med tastatur

Ung mann med caps foran en dataskjerm.

Kasper er 30 år gammel og har en motorisk utfordring som gjør at han bruker tastatur for å navigere på nettet. Han kan ikke bruke en tradisjonell mus. Når han støter på nettsider som ikke er optimalt tilpasset navigering for tastatur, vil det gi ham vanskeligheter.

Når Kasper navigerer på en nettbutikk vil det være vanskelig for han å finne produkter han er interessert i, da flere nettsider ikke har en tydelig fokusmarkering på interaktive elementer.

I tillegg støter han også på hindringer når han prøver å trykke seg rundt og må gjennom flere steg for å komme seg dit han ønsker på siden, noe som gjør ham raskt sliten. I verste fall gir han opp før han i det hele tatt kommer seg til hovedinnholdet på siden.

Universell utforming gjør det lettere for alle å finne det de leter etter

I denne artikkelen er Sara og Kasper fiktive mennesker, men det de opplever er i høyeste grad virkelig og ekte. De er langt fra de eneste som opplever utfordringer når de handler på nettet. Mange støter daglig på de samme hindringene. 

Det er dessverre mange nettbutikker som ikke tar hensyn til universell utforming, og dette kan gjøre netthandel til en stressende og tidkrevende opplevelse.

Hvis flere nettsider hadde vært laget med tanke på universell utforming, ville det gjøre det enklere for alle å navigere og finne det de leter etter.

Nettbutikker har ofte vanskelig navigasjon

Etter å ha gjort stikkprøver av markedet ser det ut til at mange nettbutikker og digitale plattformer fortsatt har mye å gjøre når det kommer til universell utforming.

Lave kontraster, mye animeringer og overdrevent mange trinn i navigasjonen kan være spesielt vanskelig for folk med nedsatt syn eller kognitive vansker.

Nettbutikker kan være spesielt komplekse og utfordrende å navigere i, men det betyr ikke at noen skal utelukkes fra å dra nytte av å handle på nettet eller få en god handleopplevelse.

Nye lovkrav for alle nettbutikker fra 2025

En positiv utvikling i denne sammenhengen er innføringen av EAA-direktivet, som vil tre i kraft i Norge i 2025.

Dette gir en felles forpliktelse, og det samme konkurransegrunnlaget, for at alle nettbutikker overholder lovkravene om universell utforming. Det betyr at flere brukere får likeverdig deltagelse i markedet, med den funksjonsevnen de har. Dette er et viktig steg mot en mer inkluderende og tilgjengelig digital verden for oss alle.

Det er viktig å ikke vente med å implementere universell utforming. Dette handler ikke bare om å følge loven, men også om å respektere og møte alles like rettigheter og behov. Når det gjelder e-handel - er målet å nå ut til så mange som mulig.

Useits nyhetsbrev

Flere artikler

Kontakt

Er du interessert i våre tjenester eller har du spørsmål? Ta kontakt med Daniel så forteller han deg mer!

Postkasse som mottar hvite flygende brev i torrent.